Evaluatie / Eind Conclusie

 



Evaluatie

Route: als we de route analyseren (zie sheet onderaan) kunnen we zien dat ondanks we in de randstad wonen en door steden en haven gebied rijden toch weinig op  echt fietspad hoeven te rijden wat natuurlijk eigenlijk niet mag.

Fietspaden geeft vaak snelle route maar uit eindelijk hebben we 9 km op fietspad gereden met de  * opmerking dat er een lang fietspad loop van Pernis naar Barendrecht 5.5 km  en dat zeer geschikt is voor forenzen maar er staat wel een bord fietspad maar iedereen rijdt daar verder, brommers en fietsen .

Verder is in steden de pedelec niet sneller als gewone fiets van stoplicht naar stoplicht geeft geen voordeel.

Dus loopt jou route door de stad, dan  win je er niet veel mee ,ik druk op het knopje  van het stoplicht en de gewone fietser kan door terwijl ik al 2 min sta te wachten. J

Mijn route bestond uit 15 stoplichten en 12 rotondes. Verder door polder gebied en zoveel mogelijk buiten dorpen en steden.

Gemiddelde stoptijd was 8 min, drinken en stoplichten. Dus dat viel uit eindelijk ook wel weer mee.

 

Het fietsen: op de pedelec ging makkelijk stand 2 rijd ik met gemak continu 33 km p/u

Stand 3 haal ik 45 km p/u  echter deze stand heb ik weinig kunnen gebruiken omdat anders de accu te snel leeg was gebruikte dit alleen op lange stukken en op het einde laatste 15/10 km. Traject van 62 km

De pedelec kost energie en inspanning maar je raakt niet over vermoeit of zo.

Op het werk even uit puffen en een bakkie 30min en dan aan de slag.(had nu nog veel kleding aan om uit te doen)

Ik ben zelf geen sport man maar wel actief, en ondanks ik in vakanties maar 40 / 50 km toerfiets kon ik de 120 km met gemak aan.

Denk wel dat het uit maakt wat voor werk je doet. ik werk in het bos en hoef dus niet netjes gekleed te zijn als mijn broek onder weg vuil word door plassen id. dan maakt dat voor mij niet uit ook ben ik op werk ook bezweet dus beetje meer of minder maakt dan ook niet uit.

 

De fiets: zelf rijd echt geweldig en comfortabel wel eigen zadel er op gezet maar dat is persoonlijk.

Het Licht is erg goed , in polder gebied enkele keren groot licht gebruikt maar verder niet. Grootlicht knopje drukte ik geregeld met mijn handschoen in als ik van rijstand wissel. Moest daar wel op letten ivm tegenliggers

Schakelen is helemaal top , schakelt automatisch terug als je stilstaat kan ook automatisch opschakelen maar heb dat niet geprobeerd. Het fietsen geeft een goed, en  fit gevoel, 2uur op de fiets naar je werk verklaart iedereen je gek. Maar als je het doet word je er blij van.

remmen zijn zeer betrouwbaar en instelbaar ook met hoge snelheid geeft het een veilig gevoel.

remvermogen is zeer goed 

kilometerteller van de fiets loop 2.3 km voor op gps dus de 47  km die je op de fiets haalt is werkelijk maar 44.7.

begrenst dus. 

 Mijn ervaring is wel dat als je het 5 dagen in de week doet het  even tijd kost conditie op te bouwen zodat het uit eindelijk top is. Ook het feit als je geen alternatief hebt je gewoon de fiets pakt en je mentaal hier op voorbereid.Ik was nu s-avonds wel eerder moe. bij tv kijken val ik dan in slaap ha ha 

hou ook niet van tv kijken 😉


Ik heb deze test in de slechts denkbare weersomstandigheden gedaan ,regen, wind hagel ,sneeuw en gladheid en vond het toch leuk en ook niet eng de fiets rijd echt stabiel en heb niet 1x het gevoel gehad dat hij onder mij weg zou glijden.

Ik heb verder weinig mede fietsers gezien omdat het weer daar niet voor uitnodigden in de zomer zou het kunnen zijn dat mijn traject drukker word en ik hier en daar moet inhouden. Maar voor nu had ik ruim baan

De Toeter/bel moet echt ander geluid in, een donald duck geluidje daar kijk niemand van op, gewoon bel geluid of claxon geluid lijkt me efficiënter.

Zo wel nog willen testen hoe het nu zit met de usb poort hoe gevoelig dit nu is voor vocht omdat op de pechdag dit waarschijnlijk de oorzaak was.

fijne spiegel.

Kan  eigenlijk geen negatieve dingen ontdekken, ja de prijs, hiervan zou de overheid subsidie op moeten geven.

  • Kilometer teller loop 2.3 km voor op GPS maps 67 dus je rijd geen 47 maar 44.7 km p/uur
Kruis snelheid van 45 km p/u is goed te doen alleen rijd je dan werkelijk maar 42.7 km  p/uur.
update:19-4-2024  sport stand geeft versnelling van ongeveer 2-3 km p/u echter werkt dit vaak niet tijdens mijn rit, motor te warm en als het wel werkt vaak maar kort deze stand zou verbeterd moeten worden zodat je hele rit op 47 km p/u kan rijden wat werkelijk toch ook maar 45 km p/u is.

 

Eind conclusie: met de pedelec naar je werk geeft vrijheid en is gezond ook. Voor trajecten van 10 km tot 50 km zou ik het zeker adviseren,  maar veel hang samen met beschikbare routes en werk wat je doet. En of je nog druk bent met andere dingen zoals kinderen naar school brengen of zo.

Ook is het goedkoper dan de auto ondanks een pedelec een flinke uitgaven is.

Als je vraagt vind je het leuk, zeg ik gelijk JA

Ik ben ook druk met muziek  optredens(www.music-choice.nl) en moet ook weer uiterlijk 18:00 thuis zijn. voor mij is het nu even puzzelen met werktijden hoe ik het kan in plannen. Maar weet nu al dat ik het volgende week ga missen.Als ik met de fiets op stand 3 en sport stand gem. 40 km /p uur kan fiets ik de route in 1 uur en 33 min rijden dit is 15 min meer als met de auto.

Dus in principe kost het totaal p/dag een half uur extra en maar dan heb je gelijk gesport wat meestal meer tijd kost per dag. Ik ga er in ieder geval voor.

En je hebt de aarde weer een dienst bewezen minder CO2 uitstoot. Je voelt je fitter en kan de dag weer aan.

Denk heel even aan het kleine beetje geluk dat je ervaart tijdens een fietsrit. Dat voldane gevoel als je de elementen hebt getrotseerd. De vrijheid om in je eentje op dat populaire stuk te rijden. Het heerlijke gevoel om die ellenlange files te omzeilen. Of de kracht die je voelt als je collega’s je aankijken alsof je gek geworden bent, nadat je alweer op de fiets bent gekomen.

16-3-2024: 5 weken op eigen fiets gereden, routen van 15 stoplichten terug kunnen brengen naar 10 ,gemiddelde snelheid over 2500 km 35.9 km (Stromer gemiddelde) traject van 62 km rij ik nu in 1:42 min + 6 min stop tijd, (stoplichten en accu wisselen,foto's maken 😉)

19-4-2024 Gemiddelde snelheid over 4784 km   is 36 km p/uur

route van 62 km:

 passeer ik 15 dorpen en steden, in canada heb je dan nog geen 1 dorp gepasseerd 😂 

 Voordelen:

  • fittere medewerkers
  • Minder ziekteverzuim, Fietsen heeft namelijk aantoonbare fysiologische effecten op stress en depressie.
  • Minder parkeer problemen op een plek van 1 auto kunnen 8 fietsen staan
  • Minder CO2 uitstoot wat goed is voor de aarde en dus voor iedereen. fietsen is duurzaam, er worden immers geen uitlaatgassen bij uitgestoten.  Een mooie manier om zelf ook je steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.
  • Fietsen is een goede manier om overgewicht te voorkomen
  • Fietsen naar je werk is een goedkope manier van transport. Fietsend naar je werk gaan heeft naast de genoemde gezondheidsvoordelen ook een hele duidelijke praktische toegevoegde waarde. Je staat namelijk niet meer in de file en hoeft ook nauwelijks op zoek naar een parkeerplek.
  • Veel werkgevers bieden een interessante regeling voor werknemers om voordelig een (elektrische) fiets aan te schaffen of te leasen, hier zou ik graag het fijne van willen weten.
  • De financiële voordelen van fietsend naar je werk gaan zijn groot. Als je voor de fiets kiest dan hoef je geen benzine- en parkeerkosten te betalen. Als je bovendien in het dagelijks leven ook kiest voor de fiets als vervoersmiddel, dan scheelt het ook nog eens de enorme aanschafkosten, autoverzekeringen en het periodieke onderhoud aan de auto. Bovendien scheelt het reizen met de fiets vaak tijd, doordat je niet in de file staat. En tijd kost geld, dus reken uit je winst! Ten slotte is ook het onderhoud van je fiets vele malen goedkoper dan het onderhoud aan een auto.
  • Een fietser is 3% productiever: medewerkers die nog niet aan de Beweegnorm voldoen (wekelijks 2,5 uur matig intensief bewegen) worden 3% productiever als ze dagelijks 4,3km enkele reis lopend of fietsend naar hun werk gaan in plaats van met de auto.
  • Als je op de fiets naar je werk gaat, kun je in hoge mate voorspellen hoe laat je arriveert op je werk. Dat is prettig bij het indelen van je dag. Maar de rust die het geeft, is onbetaalbaar.
  • Fietsend naar je werk is dan ook een echte win-winsituatie.


 

Tip voor Riesewijk :Hulp whatsup/telefoon nummer vermelden aan nieuwe klanten

route analyse: het veld 19 Monster - baanhoekweg 53 Dordrecht

31-3-2024 update route 




Reacties

Populaire posts van deze blog

onderzoek

Eerste rit