Evaluatie / Eind Conclusie
Evaluatie
Route: als we de route analyseren (zie sheet onderaan) kunnen
we zien dat ondanks we in de randstad wonen en door steden en haven gebied
rijden toch weinig op echt fietspad
hoeven te rijden wat natuurlijk eigenlijk niet mag.
Fietspaden
geeft vaak snelle route maar uit eindelijk hebben we 9 km op fietspad gereden
met de * opmerking dat er een lang
fietspad loop van Pernis naar Barendrecht 5.5 km en dat zeer geschikt is voor forenzen maar er
staat wel een bord fietspad maar iedereen rijdt daar verder, brommers en
fietsen .
Verder is in
steden de pedelec niet sneller als gewone fiets van stoplicht naar stoplicht
geeft geen voordeel.
Dus loopt
jou route door de stad, dan win je er
niet veel mee ,ik druk op het knopje van
het stoplicht en de gewone fietser kan door terwijl ik al 2 min sta te wachten.
J
Mijn route
bestond uit 15 stoplichten en 12 rotondes. Verder door polder gebied en zoveel
mogelijk buiten dorpen en steden.
Gemiddelde
stoptijd was 8 min, drinken en stoplichten. Dus dat viel uit eindelijk ook wel
weer mee.
Het fietsen: op de pedelec ging
makkelijk stand 2 rijd ik met gemak continu 33 km p/u
Stand 3 haal
ik 45 km p/u echter deze stand heb ik
weinig kunnen gebruiken omdat anders de accu te snel leeg was gebruikte dit
alleen op lange stukken en op het einde laatste 15/10 km. Traject van 62 km
De pedelec
kost energie en inspanning maar je raakt niet over vermoeit of zo.
Op het werk
even uit puffen en een bakkie 30min
en dan aan de slag.(had nu nog veel
kleding aan om uit te doen)
Ik ben zelf
geen sport man maar wel actief, en ondanks ik in vakanties maar 40 / 50 km
toerfiets kon ik de 120 km met gemak aan.
Denk wel dat
het uit maakt wat voor werk je doet. ik werk in het bos en hoef dus niet netjes
gekleed te zijn als mijn broek onder weg vuil word door plassen id. dan maakt
dat voor mij niet uit ook ben ik op werk ook bezweet dus beetje meer of minder
maakt dan ook niet uit.
De fiets: zelf rijd echt geweldig en
comfortabel wel eigen zadel er op gezet maar dat is persoonlijk.
Het Licht is
erg goed , in polder gebied enkele keren groot licht gebruikt maar verder niet.
Grootlicht knopje drukte ik geregeld met mijn handschoen in als ik van rijstand
wissel. Moest daar wel op letten ivm tegenliggers
Schakelen is
helemaal top , schakelt automatisch terug als je stilstaat kan ook automatisch
opschakelen maar heb dat niet geprobeerd. Het fietsen geeft een goed, en fit gevoel, 2uur op de fiets naar je werk
verklaart iedereen je gek. Maar als je het doet word je er blij van.
remmen zijn zeer betrouwbaar en instelbaar ook met hoge snelheid geeft het een veilig gevoel.
remvermogen is zeer goed
kilometerteller van de fiets loop 2.3 km voor op gps dus de 47 km die je op de fiets haalt is werkelijk maar 44.7.
begrenst dus.
Mijn ervaring is wel dat als je het 5 dagen in
de week doet het even tijd kost conditie
op te bouwen zodat het uit eindelijk top is. Ook het feit als je geen
alternatief hebt je gewoon de fiets pakt en je mentaal hier op voorbereid.Ik was nu s-avonds wel eerder moe. bij tv kijken val ik dan in slaap ha ha
hou ook niet van tv kijken 😉
Ik heb deze
test in de slechts denkbare weersomstandigheden gedaan ,regen, wind hagel
,sneeuw en gladheid en vond het toch leuk en ook niet eng de fiets rijd echt
stabiel en heb niet 1x het gevoel gehad dat hij onder mij weg zou glijden.
Ik heb
verder weinig mede fietsers gezien omdat het weer daar niet voor uitnodigden in
de zomer zou het kunnen zijn dat mijn traject drukker word en ik hier en daar
moet inhouden. Maar voor nu had ik ruim baan
De Toeter/bel moet echt ander geluid in, een donald duck geluidje daar kijk niemand van op, gewoon bel geluid of claxon geluid lijkt me efficiënter.
Zo wel nog willen testen hoe het nu zit met de usb poort hoe gevoelig dit nu is voor vocht omdat op de pechdag dit waarschijnlijk de oorzaak was.
fijne spiegel.
Kan eigenlijk geen negatieve dingen ontdekken, ja de prijs, hiervan zou de overheid subsidie op moeten geven.
- Kilometer teller loop 2.3 km voor op GPS maps 67 dus je rijd geen 47 maar 44.7 km p/uur
Eind conclusie:
met de pedelec naar je werk geeft vrijheid en is gezond ook. Voor trajecten van
10 km tot 50 km zou ik het zeker adviseren, maar veel hang samen met beschikbare routes en
werk wat je doet. En of je nog druk bent met andere dingen zoals kinderen naar
school brengen of zo.
Ook is het
goedkoper dan de auto ondanks een pedelec een flinke uitgaven is.
Als je vraagt
vind je het leuk, zeg ik gelijk JA
Ik ben ook
druk met muziek optredens(www.music-choice.nl) en moet ook
weer uiterlijk 18:00 thuis zijn. voor mij is het nu even puzzelen met
werktijden hoe ik het kan in plannen. Maar weet nu al dat ik het volgende week
ga missen.
Dus in principe kost het totaal p/dag een half uur extra en maar dan heb je
gelijk gesport wat meestal meer tijd kost per dag. Ik ga er in ieder geval voor.
En je hebt de aarde weer een dienst bewezen minder CO2 uitstoot. Je voelt je
fitter en kan de dag weer aan.
Denk heel even aan het kleine beetje geluk dat je ervaart tijdens een fietsrit. Dat voldane gevoel als je de elementen hebt getrotseerd. De vrijheid om in je eentje op dat populaire stuk te rijden. Het heerlijke gevoel om die ellenlange files te omzeilen. Of de kracht die je voelt als je collega’s je aankijken alsof je gek geworden bent, nadat je alweer op de fiets bent gekomen.
16-3-2024: 5 weken op eigen fiets gereden, routen van 15 stoplichten terug kunnen brengen naar 10 ,gemiddelde snelheid over 2500 km 35.9 km (Stromer gemiddelde) traject van 62 km rij ik nu in 1:42 min + 6 min stop tijd, (stoplichten en accu wisselen,foto's maken 😉)
19-4-2024 Gemiddelde snelheid over 4784 km is 36 km p/uur
route van 62 km:
passeer ik 15 dorpen en steden, in canada heb je dan nog geen 1 dorp gepasseerd 😂
Voordelen:
- fittere
medewerkers
- Minder ziekteverzuim,
Fietsen heeft namelijk aantoonbare fysiologische effecten op stress en
depressie.
- Minder parkeer
problemen op een plek van 1 auto kunnen 8 fietsen staan
- Minder CO2
uitstoot wat goed is voor de aarde en dus voor iedereen. fietsen is
duurzaam, er worden immers geen uitlaatgassen bij uitgestoten. Een mooie manier om zelf ook je steentje
bij te dragen aan een duurzamere wereld.
- Fietsen is
een goede manier om overgewicht te voorkomen
- Fietsen
naar je werk is een goedkope manier van transport. Fietsend
naar je werk gaan heeft naast de genoemde gezondheidsvoordelen ook een
hele duidelijke praktische toegevoegde waarde. Je staat namelijk niet meer
in de file en hoeft ook nauwelijks op zoek naar een parkeerplek.
- Veel
werkgevers bieden een interessante regeling voor werknemers om voordelig
een (elektrische) fiets aan te schaffen of te leasen, hier zou ik graag
het fijne van willen weten.
- De
financiële voordelen van fietsend naar je werk gaan zijn groot. Als je
voor de fiets kiest dan hoef je geen benzine- en parkeerkosten te betalen.
Als je bovendien in het dagelijks leven ook kiest voor de fiets als
vervoersmiddel, dan scheelt het ook nog eens de enorme aanschafkosten, autoverzekeringen
en het periodieke onderhoud aan de auto. Bovendien scheelt het reizen met
de fiets vaak tijd, doordat je niet in de file staat. En tijd kost geld,
dus reken uit je winst! Ten slotte is ook het onderhoud van je fiets vele
malen goedkoper dan het onderhoud aan een auto.
- Een fietser
is 3% productiever: medewerkers die nog niet aan de Beweegnorm voldoen
(wekelijks 2,5 uur matig intensief bewegen) worden 3% productiever als ze
dagelijks 4,3km enkele reis lopend of fietsend naar hun werk gaan in
plaats van met de auto.
- Als je op
de fiets naar je werk gaat, kun je in hoge mate voorspellen hoe laat je
arriveert op je werk. Dat is prettig bij het indelen van je dag. Maar de
rust die het geeft, is onbetaalbaar.
- Fietsend
naar je werk is dan ook een echte win-winsituatie.
Tip voor
Riesewijk :Hulp whatsup/telefoon nummer vermelden aan nieuwe klanten
route analyse: het veld 19 Monster - baanhoekweg 53 Dordrecht
Reacties
Een reactie posten