π΄♂️ Juni stil, juli weer in het zadel!
13 juli 2025 check ook mijn youtube kanaal https://www.youtube.com/@the-pedelec-driver
18000 km gepasseerd
Na een fietsstille juni vanwege vakantie, trap ik in juli weer volop richting werk. De eerste weken zijn warm: 1,5 liter water per rit is geen overbodige luxe. Maar fietsen voelt weer goed. Vrijheid, vaart, en de geur van ochtend.
Op een van de eerste dagen rij ik voorbij een ernstig ongeluk, is net voor mij gebeurd, op de brug over de Noord. Met een fietser. Het pad is daar eigenlijk te smal – zeker als je elkaar met snelheid passeert. Ik heb er zelf niks van meegekregen, maar het zet wel aan het denken. Elke dag is niet vanzelfsprekend.
Onderweg kom ik ook veel moois tegen. Ganzen die in file oversteken, een groene specht die me verrast met zijn lach, reigers die zich niets aantrekken van mijn snelheid. Hazen, eenden, en die typische stilte van de polder in de vroege ochtend.
De kilometers zijn weer begonnen. En ik neem ze – met zon, zweet Γ©n verwondering.
π Accu-analyse: Gaat mijn fietsaccu achteruit?
Als je net als ik dagelijks dezelfde route rijdt — in mijn geval 124 km per dag met een speedpedelec — dan kun je op een gegeven moment je afvragen: neemt de capaciteit van mijn accu af? Zeker als je meerdere accu’s gebruikt, zoals ik, is het handig om dat bij te houden.
Ik heb maandenlang data verzameld van mijn twee accu’s: afstand, temperatuur en welke accu wanneer gebruikt werd. Tijd voor een grondige analyse.
π Wat zegt de grafiek?
Ik heb een overzicht gemaakt van het gemiddeld bereik per maand per accu, met een trendlijn om te zien of er een patroon is.
De belangrijkste inzichten:
✅ Accu 1
-
Gemiddeld bereik ligt netjes rond de 60 tot 80 km.
-
De trendlijn laat een lichte daling zien.
-
Dat kan wijzen op beginnende capaciteitsafname, al blijft het bereik nog prima bruikbaar.
✅ Accu 2
-
Gemiddeld bereik iets lager dan Accu 1, maar vergelijkbaar.
-
Ook hier zien we een lichte neerwaartse trend, maar minder duidelijk door iets minder meetmomenten.
π‘️ Wat beΓ―nvloedt het bereik?
Ik rij altijd dezelfde route en gebruik dezelfde fiets. Dat betekent dat variabelen zoals wind en temperatuur de grootste invloed hebben op mijn actieradius. En:
-
Kou = minder bereik.
-
Tegenwind = flink minder bereik.
-
Temperatuur rond 15–20°C = ideaal.
Omdat ik die factoren heb meegenomen in de analyse, kan ik redelijk betrouwbaar zeggen dat de trendlijn niet alleen door het weer komt.
π Conclusie
De data suggereren een lichte daling in capaciteit van beide accu’s. Geen paniek, maar wel iets om in de gaten te houden. Een elektrische fietsaccu slijt nu eenmaal — gemiddeld zo’n 5 tot 10% per jaar, afhankelijk van gebruik en laadgedrag.
π ️ Wat nu?
-
Ik blijf loggen en meten.
-
Overweeg later een capaciteitstest bij een fietsenwinkel.
-
En ik blijf natuurlijk lekker doortrappen — al is het met een paar kilometer minder per accu π
In de onderstaande grafiek zie je mijn fietsdagen in kleur en getal gevangen.
We kijken naar:
Bewogen tijd – dus wanneer ik echt trapte, zwetend en zwoegend, held van de weg.
Verstreken tijd – inclusief ganzen, koffie, lekke banden en ‘waar is Jeannet gebleven’-momenten.
Gemiddelde snelheid – de trots van elke Stromer-rijder.
En dan... de rode stippellijn:
π een lichte daling in snelheid. Nou ja, licht... zo licht als een zuchtje tegenwind in de Biesbosch. Betekent dit dat ik aan het verzwakken ben?
Nee joh.
Waarschijnlijk heb ik gewoon een paar keer een kudde ganzen moeten ontwijken, een praatje gemaakt met een verbaasde wandelaar (“Is dat ding elektrisch?”), of gewoon te lang naar een reiger staan turen.
En trouwens: mijn pauzetijd wordt niet verspild hoor. Daar wordt water gedronken, bananen gegeten, foto’s gemaakt, en soms wordt zelfs de fietsbatterij even bijgeladen (en ikzelf ook). Dit heet balans.
π¨ De analyse:
Mijn fietstijd blijft stabiel – ik ben dus niet langzamer aan het trappen.
De gemiddelde snelheid daalt een tikje, waarschijnlijk door wind, weer, en wat meer stops.
Verstreken tijd loopt soms wat op, maar ja: schoonheid moet je bewonderen, of zoals Jeannet zegt: “Het is geen tijdrit, het is een tocht met uitzicht!”
π Conclusie:
Mijn Stromer snort nog altijd dapper door, mijn benen malen trouw hun rondjes, en ik geniet met volle teug van de kilometers – met of zonder ganzen.
Reacties
Een reactie posten